Aktualności

BLIKUJ z głową– nie daj się okraść

Data publikacji 03.04.2024

Płatność BLIKIEM to przede wszystkim wygoda, szybkość i co najważniejsze bezpieczeństwo. Choć jest bezpiecznym środkiem płatności, bardzo często zachęca oszustów do korzystania z niego w celu wyłudzania pieniędzy. Szereg zabezpieczeń daje nam ochronę, jeśli pamiętamy i stosujemy do kilku ważnych zasadach.

Na czym polega oszustwo na BLIK?

Oszustwo na BLIK polega na wyłudzeniu kodu do płatności, najczęściej z wykorzystaniem komunikatorów, bądź kont w serwisach społecznościowych. Z ofiarą kontaktuje się cyberprzestępca i podszywając się pod członka rodziny lub znajomego prosi o pilną pożyczkę. Aby zrealizować swój cel namawia do wygenerowania kodu płatności telefonem, a następnie przesłania go „znajomemu”.

Stosuj poniższe środki bezpieczeństwa, żeby nie dać się oszukać:

  • Zachowaj ostrożność i nie ujawniaj innej osobie kodu BLIK ani PIN-u do aplikacji
  • Zabezpiecz swoje konto i telefon - regularnie zmieniaj hasła i korzystaj z programów antywirusowych
  • Zadzwoń do znajomego i upewnij się, że to z nim rozmawiasz, jeśli poprosi Cię on o kod BLIK w rozmowie na komunikatorze
  • Kiedy wpiszesz kod BLIK na stronie płatności w sklepie internetowym, bankomacie czy terminalu płatniczym, otrzymasz powiadomienie w aplikacji - potwierdź dopiero, gdy wszystko się zgadza
  • Jesli kwota, jaką widzisz na ekranie aplikacji, różni się od tej, jaką chcesz zapłacić lub wypłacić z mankomatu, odrzuć taką płatność
  • Jeżeli nazwa sklepu jest inna od tej, gdzie chcesz zapłacić za zakupy, możesz wycofac się z tej płatności i nie zatwierdzać jej w aplikacji
  • Potwierdzaj wyłącznie te płatności, których dane bezwzględnie się zgadzają

 

Sposoby oszustw na blika:

 

•    PILNA POŻYCZKA – przestępca włamuje się na konto w mediach społecznościowych rodziny ofiary bądź znajomego. Pisze o potrzebie pilnej pożyczki na niewielką kwotę i wygenerowania kodu BLIK. Pożyczkę obiecuje zwrócić za kilka dni. Ofiara nie widzi konieczności dodatkowej weryfikacji, ponieważ oszust korzysta z tożsamości bliskiej osoby lub znajomego;

•    ZGUBIENIE lub KRADZIEŻ PORTFELA – przestępca kontaktuje się z ofiarą i przekonuje, że zgubił lub został skradziony mu portfel i potrzebuje gotówki, bo musi pilnie coś zapłacić. Chcąc szybko działać nie kontaktujemy się z tą osobą w celu weryfikacji jej tożsamości;

•    PRACOWNIK BANKU – z ofiarą kontaktuje się rzekomy pracownik banku. Informuje, że wykryto próbę zaciągnięcia zobowiązania na rachunek tej osoby. Prosi o wiele informacji w celu potwierdzenia jej tożsamości. Ofiara nieświadoma oszustwa udziela wszystkich informacji. Następnie przestępca prosi o wygenerowanie kodu BLIK, który pomoże w zdemaskowaniu oszusta. Oczywiście kod ten posłuży do pobrania pieniędzy z bankomatu;

Pamiętaj! Kiedy ktoś prosi Cię o kod BLIK nie działaj pochopnie – najlepiej zadzwoń do tej osoby. Zawsze sprawdzaj, komu wysyłasz kody do płatności mobilnych. Nigdy nie przekazuj pieniędzy obcym osobom!!!

Pamiętaj, że jeżeli sam nie podasz nieuprawnionej osobie haseł ani kodów i właściwie zabezpieczasz swoje konto oraz smartfon, prawdopodobieństwo wyłudzenia jest znikome.

Powrót na górę strony